Vanlige spørsmål

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene som angår våre produkter og tjenester. Spørsmålene er inndelt i kategorier for at du enklere skal kunne finne svar på ditt spørsmål. Du er selvfølgelig alltid velkommen til å ringe oss på +46 8522 194 00.

  • Bestilling
    • Hvordan bestiller jeg?
      Den enkleste måten å bestille på er å sende din bestilling per e-post til
    • Hva som trengs for en bestilling
      Det vi trenger å vite er hvilket produkt som ønskes, kvantitet, produktfarge samt ønsket trykkfarge (oppgi gjerne Pantone/PMS-koden hvis du ønsker en spesifikk farge). Utover dette trenger vi informasjon om din fakturaadresse samt ønsket leveringsadresse. Vi trenger også logotypen som skal trykkes på produktene. For beste trykkresultat vil vi ha logotypen i EPS-format, opprettet i Adobe Illustrator som er lagret som en vektorisert EPS-fil. Vi kan selvfølgelig også hjelpe deg hvis du ikke har logotypen i EPS-format. Vi kommer så tilbake med en skriftlig bekreftelse på at vi har mottatt din bestilling. Du får alltid en korrektur som viser hvordan trykket vil se ut på produktene innen vi starter produksjonen. Når du har kontrollert og godkjent korrekturen starter vi produksjonen.
    • Finnes det noen minimumsbestilling?
      Ja, for respektive produkter finnes et minimum bestillingsvolum som må oppfylles. Grensen varierer for ulike produkter, og om prisen for eksempel for en reklamepenn har 500 stk. ved seg så er 500 stk. minstebestillingen for denne. Dessverre kan vi ikke selge færre produkter med deres logo enn hva som angis som minste bestilling for respektive produkt.
    • Kan jeg bestille produkter uten trykk/blanke produkter?
      Nei, vi selger kun produkter med reklametrykk. Vi selger ikke produkter uten logomerking.
    • Kan privatpersoner handle fra Parnass?
      Nei, vi selger kun til virksomheter, myndigheter, foreninger og organisasjoner.
  • Trykk
    • I hvilket format vil dere ha min logotype?
      For beste trykkresultat vil vi ha logotypen i EPS-format, opprettet i Adobe Illustrator som er lagret som en vektorisert EPS-fil. Vi kan selvfølgelig hjelpe deg hvis du ikke har logotypen i EPS-format. Hvis du er usikker er du alltid velkommen til å kontakte oss så hjelper vi deg å kontrollere filene.
    • Hva betyr EPS-fil?
      EPS er et digitalt filformat som er vanlige i trykksammenheng og kreves for å gi et trykk i høy kvalitet. Når en EPS-fil er vektorisert betyr dette at den er oppbygget av matematiske formler. Dette gjør det mulig å forstørre/forminske logotypen uten at kvaliteten blir dårligere. EPS-originaler skapes i spesielle program, som for eksempel Adobe Illustrator. Du kan ikke skape vektoriserte EPS-filer i program som Word, Powerpoint eller Paint. Bilder som visas på hemsidor och på internet är inte i EPS-format. Grafikk som ikke er vektorisert kalles for punktgrafikk og er oppbygget av små prikker i et rutemønster. Klikk her
    • Jeg mangler en EPS-fil. Kan dere gjøre om min logotype til EPS-format?
      Ja, vi hjelper deg gjerne med å gjøre om din nåværende logotype til EPS-format hvis du mangler en vektorisert versjon av logotypen. Dette er normalt kostnadsfritt når du bestiller fra oss. Det er viktig at vi får et så bra opplag som mulig når vi skal skape en vektorversjon av logotypen din. Vi vil gjerne ha et stort bilde i jpg, pdf eller tiff-format i så høy oppløsning som mulig. Det er viktig å huske at den vektoriserte versjonen som vi skaper kan skille seg litt ut ettersom den manuelt eller med hjelp av spesiell programvare tegnes om. Eksempel på avvik kan være at vi ikke har eksakt samme typesnitt som den opprinnelige logotypen. Andre forskjeller kan være at små detaljer kan skille seg litt ut. Ettersom du alltid får en korrektur som viser hvordan trykket vil se ut på de ferdige produktene, vil du alltid se resultatet av vektoriseringen innen produktene merkes med logotypen.

      Hvis du velger å la Parnass vektorisere din logotype og skape en logotype i EPS-format, skal du tenke på å granske korrekturen din ekstra nøye og lete etter forskjeller i logotypen som du ikke kan akseptere. Eventuelle endringer av logotypen må utføres innen korrekturen godkjennes. Vi tar inget ansvar for feil eller avvik i logotyper som er vektorisert av oss hvis korrekturen er godkjent av deg. Den vektoriserte versjonen av din logotype lagres hos Parnass, og kan anvendes igjen ved framtidige bestillinger.
    • Kan jeg gjøre om min logotype til EPS-format selv?
      For å skape en logotype i EPS-format trenger du en spesiell programvare som for eksempel Adobe Illustrator. En vanlig misforståelse er at det holder å plassere eller lime inn en vanlig jpg eller gif-fil i Adobe Illustrator, og så lagre filen i EPS-format. Filen er da i EPS-format, innholdet er ikke vektorisert, men fortsatt i punktgrafikkformat. For å skape en vektorisert EPS-fil må logotypen tegnes om manuelt og så lagres om i EPS-format. Om du skaper en logotype i Adobe Illustrator, må du ikke glemme å endre all tekst til vektor-grafikk ved å velge "Create Outlines" Type-menyen. Det er mulig å skape en vektorisert EPS-fil i Adobe Photoshop, men det holder ikke med å plassere eller lime inn en vanlig jpg eller annet punkgrafikk-fil og så lagre i EPS-format. Logotypen må tegnes om manuelt, og så lagres om i EPS-format.
    • Hvordan kontrollere jeg at min fil er i riktig format?
      For å kontrollere at EPS-filen er vektorisert kreves en spesiell programvare som for eksempel Adobe Illustrator. Hvis du mangler Adobe Illustrator så kan du sende filen per e-post til oss på Parnass så kan vi kontrollere filen.
    • Jag kan ikke åpne EPS-filen på min datamaskin. Er det noe galt med den?
      Hvis du ikke har dataprogram for grafisk produksjon, som for eksempel Adobe Illustrator eller Free Hand, kan du normalt sett ikke åpne EPS-filer. De fleste brukerne har ikke disse programmene på sine datamaskiner. Mest sannsynlig kan vi åpne filen ettersom vi har programmene som kreves. Hvis vi ikke kan åpne logotypen som du har sendt til oss så kontakter vi deg.

      En del kunder blir bekymret for at de sender oss feil fil ettersom de ikke først kan kontrollere selv hvordan filen ser ut. Du behøver ikke bekymre deg ettersom du vil få en korrektur som viser hvordan trykket vil se ut innen produksjonen starter. Skulle det være feil versjon av logotypen som du har send til oss, er det en mulighet for å korrigere dette så lenge korrekturen ikke er godkjent.
    • Finnes det noen filformater man kan unngå?
      Vi vil helst ha logotypen som en vektorisert EPS-fil. Hvis du ikke har EPS-fil bruker logotype i pdf tif, jpg eller psd-format fungere hvis de inneholder store bilder på logotypen i høy oppløsning. Vi kan da gjøre om logotypen til EPS-format. Filformater som bør unngås er filer skapt i PowerPoint (ppt), Microsoft Office (doc eller docx). Filer i gif eller bmp-format kan fungere om de inneholder et stort bilde på logotypen, men må endres til EPS-format.
    • Hvordan skal jeg sende logotypen som skal trykkes på produktene?
      Send din logotype til oss via e-post med din bestilling til brev@parnass.no
    • Hva betyr PMS/Pantone-farge?
      For å forsikre oss om at vi trykker din logo i akkurat den fargen du ønsker, ber vi deg å oppgi PMS-nummer for trykkfargene. PMS står for Pantone Matching System og er en internasjonal standard for trykkfarger. Ettersom det finnes mange nyanser av for eksempel fargen rød vil vi at du angir den eksakte nyansen ved å angi et PMS-nummer.

      Hvis du er usikker på hvilken PMS-farge trykket skal ha bør du kontakte reklameavdelingen eller reklamebyrået for dette. Du kan også forhøre deg med trykkeri som eventuelt har hjulpet til med for eksempel visittkort eller brevpapir. Hvis du ønsker dette kan også vi hjelpe deg å velge PMS/Pantone-farge for din logotype. Vi forsøker å finne en farge som er så nær den opprinnelige fargen som mulig, men vi kan aldri gi noen garantier for at fargen stemmer helt overens med den fargen du vanligvis bruker. Tenk på at en viss nyanseendring kan skje ved trykk på visse materialer og på fargede underlag.
    • Hva betyr CMYK/4-fargerstrykk?
      CMYK er en forkortelse for grunnfargene, cyan, magenta, gul og svart som anvendes ved 4-fargerstrykk. CMYK/4-fargerstrykk er et fototrykk og du kan trykke et motiv med ubegrenset antall farger, for eksempel et fotografi.
  • Pris
    • Hva betyr klisjékostnad?
      Når vi trykker deres logotype eller budskap på produktene må trykkeriet først skape en sjablong eller trykkplate som anvendes under trykkingen. Det kreves en sjablong/trykkplate for hver trykkfarge. Sjablongkostnaden er en engangskostnad da sjablongene kan anvendes igjen ved fremtige ordre på samme produkt. Normal kan en sjablong kun anvendes på et spesifikt produkt, og kan ikke anvendes på flere ulike produkter. Ved andre merkingsmetoder utgår en startkostnad. Denne kostnaden er ikke avhengig av antallet trykkfarger uten tas ut per design/motiv.
    • Tilkommer MVA på prisene?
      Ja, 25% MVA tilkommer på alle prisene. Vi fakturerer dere uten moms, men moms vil debiteres ved inntollingen til Norge.
    • Hvordan går jeg frem hvis jeg vil ha en pris på et større antall enn hva som er angitt på hjemmesiden?
      Ring oss på +46 8522 194 00 eller fyll ut skjemaet her så kommer vi tilbake til deg med et tilbud.
    • Hvordan fungerer Laveste Prisgarantien?
      Parnass Firmagaver streber alltid etter å tilby markedets laveste priser. Samtlige produkter i vårt sortiment på hjemmesiden dekkes av vår Laveste Prisgaranti. Dette betyr at om du finner samme produktet til en lavere pris hos en av våre konkurrenter så vil vi tilby varen til en lavere pris.

      Vilkår for Laveste Prisgaranti:
      Laveste Prisgarantien gjelder for identiske varer som tilbys av norske virksomheter, via generelle publiserte priser i webshop eller i trykket katalog, til en lavere pris ved samme kvantitet. Varen må være til generelt salg og finnes tilgjengelig for leveranse. Forespørsel om nedsatt pris med henvisning til Laveste Prisgaranti skal utføres innen bestilling og styrkes med kopi på tilbudet. Parnass forbeholder sig retten til å når som helst tilbakekalle dette tilbudet
    • Tilbyr dere kreditt?
      Vi tar alltid kreditopplysning på alle nye kunder. Vi utfører ingen vurdering av virksomheten selv, men følger den anbefalingen som kredittopplysningsselskapet gir oss. Hvis virksomheten er kredittverdig, gjelder betaling mot faktura med 15 dagers frist. Hvis kreditt ikke godkjennes skal betalingen mottas innen produksjonen starter.
    • Kan man betale med kredittkort?
      Ja, ved forskuddsbetaling kan betaling utføres med Visa eller Mastercard. Vær vennlig å kontakte oss hvis du ønsker å betale med kredittkort.
    • Tilbyr Parnass rabatt til videreforhandlere?
      Nei, vi tilbyr ingen rabatter til virksomheter som selger våre produkter videre til egne kunder.
  • Levering
    • Hvor lang er leveringstiden?
      Normal leveringstid er ca. 4 uker, men varierer for ulike produkter. For alle produktene på hjemmesiden er leveringstiden angitt i tilknytning til respektive produkt. Normalt står dette under prisopplysningene. Hvis du har dårlig tid og trenger firmagaveprodukter raskt, har vi et utvalg av produkter som vi leverer med ekspresslevering.
    • Kan jeg hente min bestilling hos dere?
      Nei, alle bestilte varer leveres til deg med TNT eller DHL.
    • Kan jeg dele opp leveransen på flere ulike leveringsadresser?
      Ja, leveransen kan deles opp på flere leveringsadresser, men tenk på at fraktkostnader tilkommer for respektive adresse. En kostnad for oppdeling av leveransen kan også tilkomme avhengig av hvilket produkt du har bestilt, samt hvor mange adresser leveransen skal deles opp på. Husk at du må informere oss i forbindelse med din bestilling hvis du ønsker at leveransen skal deles opp på flere mottakere.
  • Prøve og korrektur
    • Kan jeg få se en prøve på produktene innen jeg bestiller?
      Vi sender gjerne prøver for vurdering hvis du vil se våre produkter i virkeligheten. De fleste prøvene er med tilfeldige logotyper eller er blanke/umerkede. Prøver med lav verdi behøver normalt ikke returneres. Hvis du ønsker en prøve på dyrere produkter eller mange ulike produkter ber vi deg om å returnere prøvene innen 7 dager. Vi sender kun vareprøver til virksomheter, myndigheter, foreninger og organisasjoner.
    • Sender dere korrektur som viser hvordan trykket vil se ut?
      Ja, vi sender alltid korrektur som viser hvordan trykket vil se ut på produktene du bestiller innen vi starter produksjonen. Husk å lese korrekturen nøye. Eventuelle feil må rettes i korrekturen. Leveringstiden regnes alltid fra godkjent korrektur. Hvis du har en gjentagende bestilling/repeat order på samme produktet uten forendring av logotypen sendes normalt ikke noen korrektur.
    • Kan jeg få se et prøvetrykk innen produksjonen?
      Vi sender alltid en digital korrektur som viser hvordan trykket vil se ut på produktene du bestiller innen vi starter produksjonen. Vi tar normalt ikke frem prøver på fysiske produkter med logotrykk for godkjenning innen vi starter produksjonen. Hvis du ønsker et fysisk prøvetrykk må du gi beskjed om dette i sammenheng med din bestilling. Tenk på at en ekstra kostnad tilkommer for et fysisk prøvetrykk samt at leveringstiden forlenges.
    • Har dere en utstilling eller showroom som jeg kan besøke og se på deres produkter?
      Nei, Parnass har ingen utstilling eller showroom. Kontakt oss hvis du ønsker å se prøve på spesifikke produkter så kan vi sende dette til deg per post.
  • Øvrig
    • Tilbyr dere returrett?
      Nei, alle varer produseres spesifikt for respektive kunde. Skulle leverte produkter være feil, skal reklamasjon gjøres innen 5 dager fra mottatte produkter.
    • Kan dere sponse oss med produkter?
      Dessverre tilbyr vi ikke noen produktsponsing.
LAVESTE PRISGARANTI
ALLTID RASKE LEVERANSER!
100% Fornøyd kunde

Våre selger

All ære til Internett, men noen ganger kan det være fint å snakke med en personlig. Vi hjelper deg å finne riktig produkt etter dine ønsker. Vi har over 60 års erfaring med produkter med trykk.